Sunday, November 19, 2006

Řezání stejných délek kolíků

jen "podle oka" je vždy nepřesné, navíc včetně rozměřování metrem a tužkou zdlouhavé. I na zrychlení této práce vymysleli šikulové zcela jednoduchý přípravek . Je to jen kousek prkénka z tvrdého dřeva s výřezem, jehož rozteč je požadovaná délka kolíku. Do prkénka je ještě vyvrtána průchozí díra o průměru zasunuté dřevěné kulatiny.

Umístění děr pro kolíky vždy rýsujeme ostrou tužkou nejdříve na čelo desky (bočnice) tak, aby středy děr byly jasně viditelné. Při větším počtu děr středy nerýsujeme, ale předvrtáme díry pro kolíky menším vrtákem podle jednoduché plechové šablony. Do ní vyvrtáme díry v požadovaných roztečích. Pak díry s pomocí jednoduchého přípravku načisto dovrtáme a zarazíme (zalepíme) do nich připravené kolíky. Aby byly vrtané díry v protikusu rámu opět ve stejných roztečích i ve stejné vzdálenosti od její hrany, opět využijeme svépomocí vyrobený přípravek, podobný prodávaným, avšak značně drahým přípravkům značkovým. Sestavíme jej z pásku ocelového (duralového) plechu tlustého nejméně 2 mm, destičky pertinaxu (texgumoidu, umatexu a pod.) tlusté asi 10 mm, rozměrů 40 x 70 mm a dvou šroubů M 5 x 40 mm se zápustnou hlavou.Přípravek vyrobíme takto: do pásku plechu A a pertinaxové destičky B vyvrtáme společně dvě díry pro šrouby o průměru 4,2 mm a jednu díru o průměru 10,2 mm. Do malých děr v destičce vyřízneme závity M 5, v pásku plechu díry pro vrtáme vrtákem průměru 5 mm a zahloubíme je pro hlavy šroubů. Pak pásek pilkou na kov seřízneme do rukojeti, řezy čistě opilujeme. Oba díly sešroubujeme a vyvrtáme, prořízneme a vypilujeme do obou dílů společně výřez rozměrů 10 x 20 mm (průměr kolíku). Sešroubované díly demontujeme, stykové plochy odmastíme, potřeme dvousložkovým lepidlem Lepox a načisto smontujeme. Na vyčnívající dříky šroubů navlékneme kousky bužírky.

No comments: