Saturday, April 26, 2008

Příprava materiálu

Připravíme si hedvábný materiál (může to být šátek, šála, ale i hedvábná metráž), dřevěný rám, špendlíky, štětce, sůl a barvy (pro tuto techniku se osvědčily barvy THERMO SILK, které se po zaschnutí jednoduše fixují zažehlením) a můžeme začít.
Hedvábí nejprve pečlivě vypneme do dřevěného rámu, v jehož okrajích ho opatrně přichytíme špendlíky. Rám s napnutým hedvábím si umístíme nad plochu, která se snadno umyje, protože se při této technice často stává, že barva steče.
Dopředu si pečlivě rozmyslíme, jaké chceme docílit barevnosti. Volíme barvy, které spolu navzájem ladí a jejichž vzájemné prolínání bude příjemné, působivé a dobře kombinovatelné s oblečením.

Saturday, April 19, 2008

Malujeme na hedvábí

Přírodní hedvábí jako materiál, který lze zajímavě výtvarně zpracovávat, vám i nám natolik učarovalo, že se k němu po krátké odmlce opět vracíme. Základy malování na hedvábí s podrobným postupem a dobrými radami jste našli v červencovém čísle Praktika. Dnes vás seznámíme s další výtvarnou technikou, využívající nejen efektu vzájemného vpíjení barev, ale vytvářející dokonce zcela samostatně zajímavé kresby, a to s pomocí obyčejné soli.

Wednesday, April 9, 2008

Malba na hedvábí

Pracovní postup
1. Výše popsaným způsobem vyrobíme rám, v pravidelných rozestupech po celém jeho obvodu připevníme žabky na gumičce. Pomocí žabek napneme hedvábný šál.
2. Zvolené barvy rozmícháme na malých talířkách. Během práce budeme jednotlivé barvy míchat mezi sebou. Připravíme si co největší štětec, aby udržel velké množství barvy.
3. Malovat začínáme u horního okraje rámu. Pracujeme rychle, neboť se zaschlými natřenými plochami nelze dále pracovat. Pro světlejší odstíny ředíme barvy vodou.
4. Barvy mícháme mezi sebou i na šátku a používat můžeme i vodu, v níž pereme štětce. Barvy se vzájemně propíjejí. Zdá-li se, že malba zasychá, přetřeme ji barvou nebo vodou.
5. V polovině práce stojan otočíme vzhůru nohama, abychom u malování nemuseli klečet a dále pokračujeme směrem nahoru. Štětec během práce není třeba vyplachovat.
6. Barvu necháme zavadnout. Připravíme si Guttu. Kontury malujeme přímo hubičkou tuby, na otisky štětcem (květiny nebo křídla motýlů) nebo na razítka Guttu trochu zředíme vodou.
7. Pracujeme na polosuchém podkladu, aby se Gutta malinko propojila s malbou, na suchém podkladu by její obrysy byly ostré. Nakonec práci podepíšeme svým jménem nebo značkou.
8. Odstřihneme si kousek mirelonu nebo karimatky, uchopíme do kleštiček a nahřejeme nad elektrickou plotýnkou, případně nad žehličkou, v žádném případě ne nad přímým ohněm.
9. Předtím jsme si však na prkénko položili větvičku, květinu nebo cokoliv, co chceme mít na razítku. Nahřátý kus mirelonu nebo karimatky na tento předmět položíme.
10. Ještě teplý mirelon položený na větvičku silně přitiskneme prsty. Hmota rychle vychladne a na jejím povrchu zůstane negativně otisknutá větvička či jiný předmět.
11. Tvar větvičky na miralonu obstřihneme nůžkami. Můžeme pracovat i obráceně – nejprve si vystřihnout zajímavý tvar a pak do něj otisknout požadovaný předmět.
12. Na talířku si rozmícháme Guttu, ale příliš ji neředíme. Na razítko ji nanášíme v malém množství tvrdým štětcem a hodně nasucho tak, aby dobře vystoupily obrysy.
13. Hedvábný pomalovaný šál podložíme z rubu v určeném místě dlaní levé ruky a razítko v pravé ruce opatrně na látku z lícu přitiskneme. Opakujeme dle vlastního uvážení.
14. Akvarelově rozpitou barvu na hedvábném šálu doplňujeme podle výtvarného záměru razítky, kresbou Guttou nebo obojím, anebo vůbec ne. Suchý šál podle návodu zafixujeme žehličkou.

Monday, April 7, 2008

Technika malby

Technika malby
Existuje asi padesát různých technik, jak pomalovat hedvábný šátek. Jsou i takové, kde není rám zapotřebí. Pokud ale malujeme na hedvábí s jistým výtvarným záměrem a nechceme pouze látku pocákat barvami, je rám dost podstatný. Látka nemusí být příliš vypnutá, důležité je, aby byla ve vzduchu.
My použijeme akvarelovou techniku, při níž barvy do sebe přecházejí a stínují se. Na tento základ budeme kreslit Guttou kontury, případně je dotvoříme razítky. Chceme-li namalovat konkrétní obrázek, uděláme si nejprve jeho obrysy Guttou a do nich pak zateče barva, která se silně rozpíjí.
Razítka si vyrobíme z mirelonu (hmota, která se pokládá pod plovoucí podlahy) nebo ze staré karimatky. Odstřihneme si kousek, odpovídající velikosti předmětu, který budeme tisknout. Může jím být zajímavá větvička, ne příliš křehký květ, část šišky apod. Hmotu uchopíme do kleštiček a nahřejeme ji nad elektrickou plotýnkou nebo žehličkou (ne nad přímým ohněm). Na prkýnko položíme větvičku a horkou hmotu na ni přitiskneme. Necháme vychladnout. Rozmícháme si trochu Gutty s malým množstvím vody, razítko natřeme. Místo na hedvábí, kam chceme razítko otisknout, podložíme dlaní a razítko lehce přitiskneme.
Po dokonalém zaschnutí celé malby hedvábí fixujeme (nejlépe druhý den). Žehlíme asi 3 minuty žehličkou nastavenou na maximální teplotu. Pokud jsme pracovali s konturou, žehlíme hedvábí přes čistý papír, protože by se mohla lepit na plochu žehličky. Po zažehlení látku ručně vypereme v mýdlovém roztoku teplém maximálně 40 °C. Látka by nanesenou barvu neměla pouštět. Pouze v případě, že jsme používali syté barvy, přebytečnou barvu praním odstraníme. Díky fixaci se barvy na hedvábí stanou nejen stálobarevnými, ale ještě se zvýrazní. Po zafixování můžeme hedvábí namočit a mokré opět vyžehlit – tím je dokonale vyhladíme.

Wednesday, April 2, 2008

Malba na hedvábí

**
Malba na hedvábí
O hedvábí můžeme říct, že je královnou textilií. Vytvořit si originální doplněk z pomalovaného přírodního hedvábí dokáže prakticky každý, a to jak výtvarně nadaný jedinec, tak i malé dítě. Bude záležet jen na vhodně zvolené technice.
Malování na přírodní hedvábí je příjemná práce, při níž můžeme naplno rozvinout vkus a cit pro barevné ladění. Přinese nám radost a uspokojení z vlastní tvořivosti. Jedinečně pomalovat si můžeme nejen hedvábné oblečení a doplňky jako šátky, šály či kravaty, ale i bytové dekorace, jakými jsou např. polštářky, závěsy, přehozy na postele nebo paraván.
Rám
Základem práce je rám, na který hedvábí vypneme. Můžeme jej vyrobit z jakýchkoli latěk, které budou mít jen o trochu větší délku, než je rozměr hedvábné látky, na níž budeme malovat. Rám nemusí být nijak zvlášť důkladný, laťky stačí narychlo spojit truhlářskými ztužidly nebo svázat provázkem. Pod rám položíme igelitovou fólii, abychom nepotřísnili podlahu.
K vypínání hedvábí nabízí trh originální úchyty – jeden stojí asi 50 Kč a navíc po nich zůstávají v látce dírky. Proto:
Opatříme si žabky na záclony (jedna stojí asi 1,40 Kč), na které navlékneme obyčejné gumičky. Takto zhotovené úchyty přichytíme gumičkami k rámu po celém jeho obvodu. Hedvábí přichycené Žabkami zůstane bez dírek.
Hedvábí
Hotové výrobky z přírodního hedvábí seženeme ve výtvarných potřebách nebo v některých galeriích. Většinou se dovážejí z Číny a jsou ručně obroubené. Můžeme koupit bílé hedvábné šátky (asi 100 Kč), šály, kapesníčky, kravaty, povlaky na polštářky, halenky, pouzdra na brýle a další výrobky v různých cenových relacích. Přírodní hedvábí dostaneme též jako metráž. Škála hedvábných látek se pohybuje od hodně jemné tenoučké až po hrubší, se strukturou pytloviny, to podle konkrétní gramáže. Cena metráže o šíři 90 cm se podle kvality pohybuje od 100 do 700 Kč za běžný metr. Pravé hedvábí snese vysoké teploty žehličky a můžeme je dokonce i vyvařovat.
Barvy a štětce
Ve výtvarných potřebách nebo v hobbymarketech koupíme barvy na hedvábí a Guttu. Barvy na hedvábí se rozlišují podle konečné úpravy – jedny se fixují párou (to lze pouze ve specializovaných obchodech), druhé prostým zažehlením.
Jedna lahvička barvy (50 ml stojí asi 75 Kč) vystačí na pomalování přibližně třiceti šátků. Hedvábí je jako živé a barvy silně rozpíjí. Barvy na hedvábí jsou ředitelné vodou a můžeme je mezi sebou libovolně míchat. Ve stejné prodejně koupíme i Guttu. Tato barevná hmota je vhodná na kontury i razítka a prodává se v asi dvanácti různých odstínech. (Tuba stojí asi 80 Kč). I ta je ředitelná vodou a můžeme ji míchat s barvami na hedvábí.
Štětec si vybereme co nejširší, aby udržel velké množství barvy.